Wednesday, September 14, 2011

Overleg met Harry van de Liende.

Gisteren middag hebben Harry van de Liende en ik overleg gehad over het maken van het eerste proefproduct met het systeem van New Wood sandwich. Harry is namelijk degene binnen de WBV (Werkgroep Bouwpakket Velomobiel) die de schaalmodellen en de 1: 1 testmodellen gaat bouwen.
Ik ken Harry al vanaf de start van Flevobike. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat Harry de eerste zelfbouwer was van een Flevotrike. In de tijd dat Harry de Trike heeft gebouwd had hij en zijn vrouw twee dochters. Zijn dochters moesten natuurlijk mee kunnen in de Trike en daarom heeft hij een speciale grote bagagebak gemaakt waar de twee dochters, de boodschappen en andere bagage in pasten. Het geheel zag er zo professioneel uit, dat we besloten hebben deze bakken in productie te nemen.
Harm Tempelman, de producent van al onze polyester producten, heeft de bak van Harry gebruikt om een mal te maken. Flevobike heeft een brede achteras gemaakt en vanaf dat moment konden de klanten kiezen tussen een smalle as met de Jouta bak of een brede as met de kinderbak.

Een kenmerk van alle bikes en trikes die Harry gebouwd heeft is, dat ze van roestvast staal gemaakt zijn. Harry fietst nog altijd op een door hem gebouwde Flevobike en Flevotrike, die helemaal aangepast zijn naar zijn eigen wensen.

Harry heeft mij beloofd dat hij foto’s stuurt van alle fietsen en speciale onderdelen die hij in de
loop van de jaren gemaakt heeft. Zodra ik die foto’s heb zet ik ze op mijn Blog.

Opmerking: Verschillende van deze fietsen zijn gemaakt in samenwerking met Bauke Muntz en Pieter de Jong.
De C-Alleweder heeft een geheel afgesloten aandrijflijn. De derailleur in de primaire ketting is opgedeeld in een spangedeelte en een schakel gedeelte. In de secundaire ketting is alleen een kettingspanner aangebracht. 

Op de onderste foto rechts in het hoekje Herm Tempelman aan het werk met de mal voor de C-Alleweder van Flevobike. Tempelman heeft later de rechten voor de verkoop van de C-Alleweder overgenomen, vanaf die tijd kreeg deze velomobiel de naam Limit.


Nog een opmerking: In de begin periode van Flevobike hebben we heel veel steun gekregen van de firma Jouta. Wij kochten niet alleen de Jouta bak voor de trike bij hun, maar ook andere onderdelen waar wij in het begin nog moeilijk aan konden komen. Het meest uniek is dat wij van de stoel van Jouta een mal mochten maken om de stoelen die wij nodig hadden bij Harm Tempelman te laten produceren. Die stoel kreeg al gauw de naam Flevobike stoel, maar het is een Jouta ontwerp.
Grappig is dat op de nieuwe Jouta, die nu te koop is, de ventilerende stoel met spanzitting van Flevobike gemonteerd wordt zie: www.joutaligfietsen.nl

No comments:

Post a Comment