Saturday, September 17, 2011

Prototype voor het bouwpakket van een compacte stadfiets Giant G16

In een van mijn vorige stukjes heb ik aangegeven dat ik nog terug zou komen op het bouwpakket voor een compacte stadsfiets. In het vorige artikeltje heb ik alleen enkele praatschetsen laten zien.
De foto hierboven is van het derde prototype.
Dit is geen zwart-wit foto, let op de remnaven deze hebben de kleur van Keronite behandeling zoals hieronder beschreven wordt.

Wielen en remmen
Beide 16 inch wielen zijn éénzijdig gemonteerd en volkomen gelijk aan elkaar ze zijn uitwisselbaar. Bij het afnemen van de wielen blijven de remmen en de kabels op de plek. Precies hetzelfde systeem als bij auto's. Voor en achter heeft de G16 trommelremmen. De trommels zijn van aluminium, hebben koelribben voor extra stijfheid. Aan de binnenkant van de trommels is het aluminium met een plasma oxidatie proces omgezet in een keiharde en slijtvaste keramiek oppervlakte laag. Het proces heet Keronite zie www.keronite.com .
Deze praatschets komt niet overeen met het uiteindelijke prototype de maat klopt ook niet dit is een 20 inch wiel, maar het modulaire systeem is wel gelijk. Let op het plaatje rechts boven:  door het dubbelhoek contact lager te vervangen door een aluminium extrusie stukje wordt het een aangedreven wiel, met het lager is het een niet aangedreven wiel. (gepatenteerd en gekocht door Giant)
Het wielsysteem is geschikt voor éénzijdige ophanging, dubbele vork en voor naaf besturing. Let op de kartels in de trommel en het wiel deze kartels vallen in elkaar en daardoor worden de wielmontage boutjes niet op afschuiving belast.
De praatschetsen in dit artikel zijn van de G20, maar alle principes zijn gelijk aan de G16, behalve het achterveer systeem, bij de G16 is het een inwendig torsieveersysteem.

Aandrijfunit met 4 versnellingen
In de zelfdragende éénzijdige kettingkast bevindt zich een aangepaste 4 versnellingsnaaf van Shimano als tussenas. Het unieke aan deze vier versnellingsnaaf is dat de kleinste versnelling 1 : 1 is en de andere versnellingen het verzet vergroten, waardoor de kettingkast klein kan blijven en toch het juiste verzet heeft voor stadsgebruik.
Deze versnellingsnaaf heeft een volkomen stil freewheel met naalden. Helaas maakt Shimano deze unieke naaf niet meer. De oorzaak hiervan is dat de naaf door zijn constructie wat duurder was dan een standaard drie versnellingsnaaf en daardoor naar verhouding te weinig werd verkocht. Doordat Shimano is gestopt met het leveren zijn ook enkele fietsprojecten die in ontwikkeling waren en gebaseerd op deze naaf gestopt.


Deze doorsnede schets komt niet helemaal overeen met het prototype. Tijdens het ontwikkel proces worden dingen aangepast en daar worden dan alleen maar 3D CAD tekeningen van gemaakt en geen schetsen meer.
Achterwielvering
De G16 heeft achterwiel vering, het veersysteem werkt met rubbers die op torsie belast worden. De rubbers zijn in het scharnierpunt van de achterbrug ingebouwd en van buitenaf niet zichtbaar. Rubber dat op torsie belast wordt heeft een hoge eigen demping. Het veersysteem is progressief. Een onderhoudsvrij systeem.

De conische zadelbuis Deze buis is gemaakt met een aluminium binnen mal en een gedeelde aluminium buiten mal, doordat de buis conisch is kan de uitgeharde koolstof buis eenvoudig van de binnen mal afgeschoven worden. Zie foto's aluminium mal.

Deelbaarheid van de modulen
De aluminium klemdelen van het balhoofd en de klemdelen bij de zitbuis zijn deelbaar. De wielen eraf, cranks demonteren en het past in een kleine doos zoals in het vorige artikel te zien is bij de praatschets, waar de man het bouwpakket uit de doos haalt.
 

No comments:

Post a Comment