Thursday, September 29, 2011

Resterende foto's SRAM/Giant experiment en de Gazelle proto fiets met GSS

Een exploded vieuw van de aandrijfunit met de speciale 5 versnellingsnaaf van SRAM. Eergisteren heb ik in mijn blog hier wat over verteld.
De speciale 5 versnellingsnaaf van SRAM geschikt voor éénzijdige montage. De naaf is gemonteerd tegen de binnendeksel van de aandrijfunit. Aan de rechterkant van de huls zijn de meeneem nokken voor het wiel te zien. Links op de huls is een fijne schroefdraad voor het vastzetten van het wiel. Dit gebeurd met een grote kunststof moer die met hand vast gedraaid kan worden
Hier de holle aluminium wielnaaf met binnenin de contra meeneem nokken. Het wiel wordt over de naaf geschoven waar de contra meeneem nokken in de nokken van de naaf vallen. De in elkaar geschoven nokken brengen de aandrijfkrachten van de naaf over naar het wiel.
Een inkijkje in de gemonteerde aandrijfunit met de verende kettingspanner. Deze kettingspanner vangt ook de verlenging van de ketting ten gevolge van de slijtage op. In de sluitdeksel die hierna gemonteerd wordt zitten de lagers die de wielas en de trapas van de tweede ondersteuning voorzien. Als de twee deksels op elkaar geschroefd zitten is het een stijve doosconstructie geworden die volledig zelfdragend is en geen verdere steun nodig heeft.
Hier nog een tekening die bij Flevobike gemaakt is in de tijd dat ze bij Giant aan het nadenken waren over een cardanaandrijving voor fietsen. Door een aangepaste kettingspanner in het slappe part van de ketting toe te passen, ontstaat een slanke kettingkast, en dat wilden ze bij Giant graag. Let op de klapbare achtervork poot aan de linkerkant. Een afneembare vork poot zou ook goed kunnen functioneren. Ik kom nog terug op de cardanaandrijving waar ik zal uitleggen waarom een cardanaandrijving een slechte keus is voor fietsen.
Hierboven de tweede fiets met het gepatenteerde GSS kettingschakel systeem (5 versnellingen) die bij Flevobike gemaakt is in opdracht van  Gazelle. Het achterwiel is éénzijdig gemonteerd. De achterdrager is aangepast. Er is een standaard Gazelle Orange frame gebruikt. Bij GSS kan geschakeld worden als je vooruit trapt, maar ook als je achteruit trapt. Er hebben bij Gazelle veel mensen op gefietst om te kijken of het ook echt werkt. Verschillende van de testrijders hebben geprobeerd het schakelmechanisme te ontregelen door zo ruig mogelijk te schakelen ook bij achteruit trappen. We hebben geconstateerd dat GSS hufterproof is. Als het systeem heel bleef ging men nadenken over de vervolg stappen, dus wij wachten af wanneer Gazelle het systeem op de markt brengt.

No comments:

Post a Comment