Sunday, September 11, 2011

Waartoe het bouwen van een eigen ligfiets kan leiden!

FlevoRacer


Hieronder de exacte tekst van het voorwoord uit het boekje van de 365 dagen fietsprijs 1993.
Gérard Vroomen, Hubert Vroomen en René Quax hebben Guus van de Beek geholpen bij de organisatie van de 365 dagen fietsprijs.

3 jaar Human Powered Verhicles op de Technische Universiteit Eindhoven.

12 augustus 1989 kwamen Hubert Vroomen en ik terug van een vakantie in Denemarken. Bij thuiskomst toonde Gérard Vroomen zijn nieuwe aanwinst, een Flevobike. De fiets was nog niet gelakt, maar er op rijden kon wel. Dat moest natuurlijk ook geprobeerd worden. Viel dat even tegen! Na een half uur leek het te gaan lukken om een stukje te fietsen. De belangstelling voor de Flevobike was gewekt.
Omdat we alle drie binnen onze studie werktuigbouwkunde op zoek waren naar een manier om praktisch inzicht te kunnen ontwikkelen groeide langzaam het idee om naar het voorbeeld van Johan Vrielink een cursus op te zetten om zelf een Flevobike te bouwen.
Op 1 maart 1991 hadden de ideeën zo ver vorm gekregen dat het mogelijk leek zo´n cursus te organiseren. Op deze datum is de organisatie van de Praktijkcursus Vervaardigingstechnieken 1991 van start gegaan. Deze bestond uit Hubert Vroomen, Gérard Vroomen en ondergetekende. Doelstelling was een cursus te organiseren met 11 deelnemers die allen hun eigen fiets zouden bouwen. De cursisten zouden zo veel mogelijk onderdelen zelf maken. Een Flevobike biedt hiertoe uitgebreide mogelijkheden. Alle frame delen zouden tijdens een aantal laslessen samengesteld worden, de verschillende onderdelen zouden door de cursisten zelf bewerkt worden en het maken van het kunststof stoeltje leerde men zelf tijdens een workshop. De belangstelling voor deelname was enorm, 37 studenten hebben zich ingeschreven. Helaas konden slechts 11 deelnemers worden toegelaten.
Met deze 11 deelnemers, allen student werktuigbouwkunde en lid van de werktuigkundige studievereniging Simon Stevin, zijn wij eind maart gestart met een cursusprogramma van 8 lasavonden, 10 ochtenden verspanende bewerking en een dag vullende workshop kunststofverwerking. Na de 4e week waren voldoende framedelen klaar en had iedereen een dusdanig niveau van laskunst bereikt dat de eerste stukken fiets in elkaar gelast konden worden. Half juni is al het staalwerk in de poeder lakstraat van een rode kleur voorzien en daarna restte nog 1 week om de fietsen te assembleren. Op 2 juli reed de eerste rode Flevobike van de cursus rond en konden de cursisten beginnen te leren fietsen op hun Flevobike. Begin oktober waren alle cursisten kundig genoeg om een fietstocht van 40 km te voltooien. Natuurlijk was het voor ons nooit mogelijk geweest zo´n cursus te organiseren zonder de ondersteuning door verschillende medewerkers van de TUE waaronder, Toon Manders en Peer Brinkgreve, Ad Onzenoort en vele anderen.
In 1992 heeft het initiatief navolging gevonden in de vorm van een nieuwe cursus. Ditmaal voor 16 deelnemers. Deze cursus is inmiddels afgerond zodat naast 11 rode Flevobikes ook 16 grijze Flevobikes te zien zijn in de straten van Eindhoven. De plannen voor een nieuwe cursus liggen al weer klaar.
Tijdens deze cursusactiviteiten is het idee van het organiseren van een evenement voor human powered vehicles ontstaan. In samenwerking met de organisatoren van de 365 dagen/fiets prijsvraag is het evenement FIETS ´93 Eindhoven tot stand gekomen. Tijdens dit evenement wordt aandacht besteed aan innovaties op het gebied van het ontwerp van de fiets en het dagelijks gebruik van de ligfiets. Hopelijk geeft dit evenement de aanzet tot verdere innovaties op het gebied van door menskracht aangedreven voertuigen en zal dit het eerste zijn in een reeks van ligfietsevenementen op de TU Eindhoven.

Simon vóór de wind,

René Quax.


Gérard Vroomen is na het afstuderen naar Canada gegaan en heeft daar samen met een studievriend een bedrijf gestart voor het ontwikkelen van aerodynamische race fietsen, tijdrit fietsen en triatlon fietsen. Na een moeilijke start is Anno 2010 hun bedrijf Cervélo uitgegroeid tot een miljoenenonderneming.

Gérard vergeet het jaar 2008 nooit.
Tien medailles bij de Olympische Spelen in Peking en de eindoverwinning in de Tour de France.
2008 kan niet meer stuk voor Gérard Vroomen. Op de fietsen van zijn bedrijf rijden stuk voor stuk kampioenen.

No comments:

Post a Comment