Thursday, September 29, 2011

Werkgroep Velomobiel banden in samenwerking met Vredestein


In 2000 hebben German Eslava van Cabbike, Ian Sims van Greenspeed en ik om tafel gezeten om de krachten te bundelen om tot een speciale band te komen voor Velomobielen.

Omdat ik in het verleden nauw betrokken ben geweest bij de ontwikkeling van de 20 inch (406) Monte Carlo band van Vredestein en mijn contacten met Jan Hobert van Vredestein door de jaren heen gegroeid zijn tot een vriendschapsband, lag het voor de hand om met Vredestein in overleg te gaan.

Na veel heen en weer gemaild te hebben zijn we tot een ontwerp van een band gekomen waar wij alle drie achter konden staan.

Hiernaast een kopie van de originele de brief die in december 2001 naar Vredestein is gestuurd.

Het is de moeite waard om op de brief te klikken om het te vergroten zodat je het kunt lezen.

Omdat wij ons maar al te goed realiseerden dat de aantallen Velomobielen eigenlijk veel te klein zijn voor een bedrijf als Vredestein, zijn in de brief een aantal suggesties door ons gedaan. Ook hebben we alle ontwerpgegevens (recept) van de tubeless radiaalbanden van Paul Rinkowski bij Vredestein bezorgd.

Bij het gebruik van tubeless banden moet de velg volledig luchtdicht zijn en is een geschikt ventiel nodig. Dat is wel op te lossen!

Om in de praktijk handig met tubeless om te kunnen gaan is een aangepast velgbed nodig met een 'hub' zie de tekening hiernaast van een gestandaardiseerd (ETRTO) velgbed. De hub (kleine oplopende verhoging) bevind zich bij de overgang van het diepe velg gedeelte naar het vlakke gedeelte. Het vlakke gedeelte is de belangrijkste maat voor de passing van de band en de velg. In ons geval is deze maat 406 mm.

De kraag aan de bovenkant van de velg is niet noodzakelijk.
Om proeven te kunnen uitvoeren wilde Vredestein graag een serie testwielen hebben met de hubs.

Om tot de juiste passing van band en velg te komen moesten de diameters van het velgbed bij elk testwiel iets verschillen.

Flevobike heeft een wiel ontworpen dat licht en stijf is en dat in de toekomst ook goed gespuitgiet zou kunnen worden.

Er zijn door ons kosten nog moeite gespaard om tot betere banden voor Velomobielen te komen zoals je ziet.
Toch heeft het uiteindelijk niet het resultaat opgeleverd waar we op gehoopt hadden. Samenwerken met grote bedrijven bij nieuwe baanbrekende ontwerpen eindigen vaak in teleurstellingen. Bij grote bedrijven moeten nieuwe ontwikkelingen snel geld opleveren, mag het vooral niet veel kosten en moet niet te moeilijk zijn. Ik kan hier nog veel meer over vertellen, maar laat het voorlopig hierbij.
 Het ontwerp van dit wiel is gemaakt door mijn zoon Arjan.
Een simpele universele vorm die uit aluminium, magnesium of vezel versterkt kunststof goed te spuitgieten is. Het levert een licht doch zeer stijf wiel op dat uitermate geschikt is voor toepassing op meersporige voertuigen zoals de Velomobielen.

Als je dit wiel in vezel versterkt kunststof in Nederland wilt laten spuitgieten kost dat meer dan 150.000,- EU
Ik heb het dan over de ontwikkelkosten + matrijskosten + voldoende testen + de eerste bats voor de verkoop spuitgieten en opslaan.
Helaas zijn de aantallen Velomobielen momenteel te klein om benodigde investering te kunnen verantwoorden.
En dan is het nog de vraag of de consument het wiel wel mooi vinden.

No comments:

Post a Comment