Tuesday, October 25, 2011

Boek "Trapperkracht" als inspiratiebron.

Een prachtige tekening van een door trapkracht aangedreven figuurzaagmachine. Op de machine ook een boor mogelijkheid, voor het voorboren van een gaatje, waar het figuurzaagje doorheen gestoken kan worden, als men ergens midden in een werkstuk wil beginnen met het zagen.

De drie scans in dit artikel komen uit het boek Trapperkracht
Voor het werk.
In de vrije tijd.
Voor vervoer. 

De samensteller van dit boek is James C. Mc Cullagh. Met een bijdrage van onder andere David Cordon Wilson oprichter van de IHPVA.

Deze beide tekeningen hebben mij geïnspireerd bij het ontwerpen van een moderne versie van de figuurzaag machine en de draaibank, waarover ik afgelopen donderdag 20 oktober een artikel op mijn blog heb geplaatst.





Achterin het boek staat een uitgebreid artikel van de hand van David Gorden Wilson met enkele van zijn eerste ideeën op het gebied van ligfietsen. De foto hieronder heeft een aandrijving die een bijzonder lage neus bij een Velomobiel mogelijk maakt.

Een lage neus, bij een gestroomlijnde ligfiets staat op het ogenblik in de belangstelling van meerdere ontwerpers.

 Ik was vrijdagmiddag nog even bij Velomobiel.nl en daar was Theo van Andel bezig met de montage van zijn nieuwe carbon Quest. Hij was op dat moment aan het inbouwen van een speciale ovale trapaandrijving. In het verleden is Theo al vaker aan het experimenteren geweest met ovale trapaandrijvingen samen met Mijndert Valentijn.

Naar aanleiding van een gesprek met Piet Lammertse en zijn ideeën over mogelijke verbeteringen bij de Quest en Velomobielen in het algemeen, heeft Theo zijn eerdere experimenten weer opgepakt. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Hiernaast een uniek patent voor een velgrem van David Cordon Wilson. David begrijpt nog steeds niet waarom de fietsindustrie totaal geen belangstelling heeft getoond voor zijn patent.


Hiernaast de legendarische ontwikkelaar Anne Oskam als jongeman, op het ontwerp dat hij gemaakt heeft voor Batavus, toen hij daar hoofd van de afdeling ontwikkeling was.

Ook hier een andere aandrijving dan de standaard rondgaande beweging.


No comments:

Post a Comment