Thursday, October 27, 2011

Gazelle "Friiik" met het GSS gepatenteert ketting schakelsysteem

Tijdens de Design Week in Eindhoven heeft Gazelle een GIO erkenning gekregen voor de Friiik (spreek uit Friek). GIO staat voor Goed Industrieel Ontwerp.
Ik heb Hiddo Visser, hoofd afdeling ontwikkeling bij Gazelle, gistermorgen een mail gestuurd en hem hiermee gefeliciteerd. Hiddo is degene die met veel vasthoudendheid het voor elkaar heeft gekregen, dat na drie jaar, de Friiik te koop is.

Het bijzondere aan de Friiik is de modulaire zelfdragende aluminium (gegoten) kettingkast met het onderhoudsvrije ingebouwde "Gazelle Schakel Systeem" (GSS). Verder heeft de fiets een éénzijdige achterwiel ophanging met een trommelrem.
GSS is het gepatenteerde kettingschakel systeem waar ik in vorige artikelen van mijn blog al foto's en tekeningen van heb laten zien. Bij de Friiik heeft het systeem 7 versnellingen.
GSS is een gezamenlijk patent van Gazelle en Flevobike. Bij Flevobike noemen wij het PSS (Parallel Schifting System).
Als men bij het systeem bijvoorbeeld uitgaat van 10 kettingwielen per as, beschikt men over 10 + 10 -1= 19 effectieve versnellingen (zonder overlap).

Wij hebben gistermorgen direct een Friiik besteld. Wij gaan daar eerst uitgebreid mee fietsen en testen om daarna te kijken hoe wij met de onderdelen van het Gazelle systeem een versnellingskast met veel versnellingen kunnen maken voor Velomobielen. De rechten voor het toepassen van het versnellingssysteem op fietsen met een stoel liggen bij Flevobike.

De simpelste manier om het systeem van Gazelle met 7 versnellingen, in een Velomobiel te gebruiken, is in combinatie met een Mountain Drive op de trapas (hoge en lage gearing, makkelijk bij stoplichten). Bij de juiste keuze van de kettingwielen beschik je over 14 versnellingen. Bij het bouwpakket van de rug aan rug Velomobiel ga ik in ieder geval voor beide rijders het systeem van Gazelle proberen toe te passen.

Uniek aan het schakelsysteem is dat je zowel bij vooruit trappen als bij achteruit trappen kunt schakelen. Het is een zogenaamd hufterproof systeem.

3 comments:

  1. Replies
    1. Why will you remove the back wheel?
      If you want to change a tire it can without disassemble the wheel.

      Delete
    2. Maybe He meant removing wheel to make it true (tensioning of spokes)?

      Delete