Friday, October 28, 2011

Hydraulische trommel remmen voor Velomobielen

Een van de belangrijkste onderdelen bij 365 dagen Velomobielen zijn goede remmen. Remmen die ook in de bergen voldoende capaciteit hebben, ook bij regen direct aanspreken. Remmen die bij vriezend weer probleemloos blijven functioneren. Remmen die aan de wet voldoen, een lichte bediening hebben, goed te doceren zijn en weinig onderhoud vragen.
Van alle testen die wij bij Flevobike gedaan hebben bieden trommelremmen het meeste perspectief. Maar er kan nog veel verbeterd worden aan de trommelremmen die momenteel op de meeste Velomobielen gebruikt worden.

Vanmorgen heeft Harald Meckelburg uit Buchloe Duitsland zich aangesloten bij de werkgroep Bouwpakket Velomobielen. Harald heeft nu 35.000 km ervaring met zelfgemaakte hydraulische trommelremmen op zijn Milan Velomobiel. Wij gaan samenwerken om remmen in productie te krijgen die voldoen aan de hierboven gestelde eisen.
In oktober 1995 is Peter Uhrig afgestudeerd aan de Technische Universität Hamburg- Harburg op een aluminium wiel met een geïntegreerde schijfrem met hydraulische bediening.
Het was een samenwerkingsproject tussen de firma Horst Witte, TNO Apeldoorn en Flevobike. Peter heeft zijn werkzaamheden uitgevoerd bij de firma Witte. Alle onderdelen zijn naar ons opgestuurd. Wij hebben het geheel samengesteld en getest.

De enige foto die ik heb, is de foto van hiernaast. Helaas geen foto  waar de geïntegreerde schijf  onder de velg goed zichtbaar is. Op de tekening hieronder is de velg met de schijf wel goed te zien.



Voordeel van de geïntegreerde schijf is dat het licht is, met een groot koelend oppervlak. Geen optredende torsie krachten zoals bij een standaard schijfrem. De zijkanten van de velg worden niet blootgesteld aan slijtage. Er kunnen standaard velg remblokken gebruikt worden.  


Het blijft echter een open systeem dat bij regen en vuil veel slijtage aan de remblokken en de schijf geeft. Vooral de remblokken moeten dan regelmatig vervangen worden. De schijf eigenlijk niet, maar die kan eventueel ook vervangen worden.
Wij hebben uiteindelijk gekozen om de witte wielen uit te rusten met trommelremmen, met de mogelijkheid om de trommels te kunnen wisselen.
Helaas zijn wij er nooit aan toe gekomen om deze trommelremmen uit te voeren met hydraulische bediening.

In 1996 hebben wij het wiel met verwisselbare hard geanodiseerde trommel(rem), met een diameter van 90 mm, ingezonden voor de Aluminium Award.

Degene die goed naar het onderste plaatje kijkt ziet dat het wiel gelagerd is met één dubbel hoek contact lager. Dat is een smalle constructie met een korte stijve as en geen kans op uitlijnfouten bij de productie van de lager passing. Bij voorwielaangedreven auto's wordt deze constructie ook toegepast.
De laagdikte van het hard anodiseren bij de trommels was echter te beperkt en daarmee ook de levensduur van de remtrommel.

TNO in Apeldoorn, die ook betrokken was bij het remtrommel project, heeft naar aanleiding van de te snelle slijtage, een trommel gemaakt van MMC aluminium. Een aluminium Metal Matrix Composite. Voor meer info over MMC zie....hier

Deze MMC trommel is indertijd op de Alleweder van Peter Groeneveld uit Oldenzaal gemonteerd. De aluminium MMC trommel heeft volgens de berichten van toen geen problemen gegeven. Het nadeel toen, was de hoge prijs van MMC aluminium en dat het alleen met diamant gereedschap te bewerken is.

Inmiddels zijn wij aan het testen met remtrommels met Keronite (keramiek) aan de binnenkant van de trommel als slijtvaste laag.

Wordt vervolgd.

No comments:

Post a Comment