Friday, October 21, 2011

Overkapping Trikes

Paulus van Staveren van de TU Delft afdeling IO heeft ons in juli 1990 benaderd met het voorstel als afstudeerproject een overkapping voor de Flevobike te ontwikkelen. Ik was daar direct enthousiast over. Er is besloten dit niet voor de Flevobike maar voor de Flevotrike te doen. Bij slecht weer, gladheid en harde wind geloof ik meer in een overkapping voor een drie of een vierwieler dan voor een tweewieler. Paulus heeft op papier een heel serie voorstellen uitgewerkt. Van een model de 'Orka' heeft hij een schaalmodel gemaakt dat hij tot in detail heeft uitgewerkt.
Om te weten wat het effect is van het rijden met een kap op de Flevotrike, is het eenvoudige model (enkel gekromde dunne plaat) van de foto hiernaast gemaakt. Met deze kap is goed te fietsen, de kap heeft niet veel invloed op de besturing van de Flevotrike, omdat vooraan bij de voeten de kap van opzij open is en zijwind daardoor nauwelijks druk uitoefent.
Om volledige weerbescherming te krijgen heb ik in 1993 een complete kap gekocht bij Rasmussen van Leitra. Rasmussen moest een lezing geven in Nederland en heeft de kap vanuit Denemarken meegenomen in de trein. Ik heb de kap opgehaald van het station in Amsterdam.
Op een gure regenachtige zondagmorgen ben ik met de Flevotrike met Leitra kap van Dronten naar Lelystad en terug gefietst. Een heerlijke ervaring, geheel droog blijven bij flinke regen. Het bleek echter al snel dat de Leitra kap, door het gesloten zijdelingse oppervlak, bij wind te veel invloed had op de besturing.
Wij hebben de Leitra kap nog steeds. Het ontwerp van deze kap is uniek. In enkele seconden te monteren of te demonteren, makkelijk te openen, waardoor heel gemakkelijk in de fiets gestapt kan worden. De kap is zelfdragend en toch superlicht. De kap geeft volledige weerbescherming, de luchtstroom binnen de kap is te regelen en te richten, één spiegel die volledig overzicht achter je geeft. Iedereen die iets met kappen doet als weerbescherming moet beslist de Leitra eens goed bestuderen.
Doordat wij na het afstuderen van Paulus al snel met de Alleweder in productie zijn gegaan, is het idee een afneembare kap op een trike tijdelijk in de ijskast gegaan. Tijdens de ontwikkeling van de GreenMachine zijn we ook weer met een trike aan het tekenen gegaan. Hier moest een kap op gemonteerd kunnen worden.
Het is toen door alle drukte gebleven bij deze tekeningen.

Twee jaar terug heb ik het idee weer opgepakt. Met de onderdelen van de GreenMachine is een GreenTrike ontwikkeld. De eerste GreenTrike hiernaast van de foto had nog geen voorvering. Vorig jaar is de GreenTrike van voorvering voorzien. Er zijn diverse experimenten geweest met afneembare kappen. Nu ik meer tijd heb ga ik met de afneembare kap op de GreenTrike verder.

Wordt vervolgd.

3 comments:

  1. Bij het eerste 'Trike-Treffen' heb ik ook iemand leren kennen die de Leitra kap op z'n trike gemonteerd had als regenkap: Jimm Pratt.
    Hij had er zelfs een zonnecel-paneeltje op. Om z'n GPS en telefoon op te laden: http://tinyurl.com/3j5wazo
    En ik zie op zijn blog dat die stroomlijn al weer behoorlijk verbeterd is door hem ondertussen: http://thedigitalmouse.blogspot.com/
    Mvg Mick

    ReplyDelete
  2. Die GreenTrike komt ook op mijn verlanglijstje.
    Mooi en zeer praktisch.
    Groeten, Wim

    ReplyDelete
  3. Dat is goed! Driewieler met een kap ligt tussen ligfietsen en aerodynamische velomobielen. Als de kap aesthetisch is dan het is helemaal goed! Ik was lui en ik heb alleen zo iets gedaan:

    https://lh4.googleusercontent.com/-KGTl98_dGc8/TEsWRJCII-I/AAAAAAAADpY/E9byfPNVkfI/s912/DSC_9273.jpg

    ReplyDelete