Sunday, October 23, 2011

Tentkap voor Velomobielen

Er zijn drie mogelijkheden voor het maken van carrosserieën waar ik mij in ga verdiepen en eventueel wat mee ga doen.
De eerste is de carrosserie die opgebouwd is uit dunne houten strippen van Western Red Ceder zoals Nico van Baar heeft gemaakt voor zijn Quest.
De tweede is het persen van bekleed thermoplastisch schuim  zoals de Velomobiel dakjes van Flevobike.
De derde mogelijkheid, waar ik mee ga starten is de Tentkap.

Het artikel hiernaast van Walter Ising over zijn tentkap met spansysteem heb ik altijd in mijn gedachten gehouden om er ooit nog eens wat mee te gaan doen.





Tijdens het surfen op internet kwam ik deze foto's tegen van een aluminium buizenframe voor de Baidarka Kayak. De aluminium buizen zijn niet gelast maar aan elkaar geknoopt (sjorringen). Een methode die uitermate geschikt is voor de zelfbouwer. Ik ga er dan vanuit dat het een bouwpakket is waar alle aluminium buizen reeds in de juiste vorm zijn gebogen en de benodigde aluminium platen met alle gaatjes reeds laser gesneden zijn.

Ik heb diverse productie video's op internet bekeken en ben er van overtuigd dat deze methode uitermate geschikt is voor iedere zelfbouwer om een strakke, lichte, stille en afneembare kap te maken voor zijn twee, drie of vierwieler.






Zelf vind ik dit schitterende plaatjes om te bekijken.
De dunwandige buizen zijn van aluminium 6061 T6. De knopen zijn gemaakt met geïmpregneerd nylon garen/touw.

Bij lange tochten over zee, ook bij ruige golfslag blijken deze sjorringen zich beter te houden dan vaste verbindingen door middel van lassen/solderen of bout verbindingen.

Om meer te weten te komen over de Baidarka Kayak heb ik met veel moeite een tweede hands boek gevonden in Amerika via internet. Dit boek "Baidarka The Kayak" van George Dyson heb ik inmiddels thuis.







Het boek begint met een beschrijving van het ontstaan van deze kayaks. Dan het nabouwen door George Dyson en het maken van vele tochten met allerlei uitvoeringen van deze kayaks. Het eindigt met bouwbeschrijvingen, tekeningen en ervaringen opgedaan met het nieuwe systeem van aluminium buizen frames (skeletten) verbonden met sjorringen voor verschillende modellen.



Om alle benodigde elementen voor het bouwpakket van een tentkap bij elkaar te krijgen heb ik eerst gezocht in de wereld van de model vliegtuigbouw, bij sportvliegtuigen en bij ulralights.

Ik vond al snel de Duitse firma Lanitz-Prena Folien Factory GmbH die een nieuw materiaal levert, Oratex Ul 600. The Covering Of The Future.

Hiernaast is de voorkant van een uitgebreide handleiding over het werken met Oratex. Dit is te vinden op de site van Oratex.

Voor meer informatie kun je kijken op het laatste nieuws van de firma. Er staat ook een mooie foto op van een Formula Students raceauto van een Duitse Universiteit.
Voor de link klik.......hier.

Het is prachtig weer, Hendrika en ik gaan Fietsen. Wordt vervolgd

No comments:

Post a Comment