Saturday, October 1, 2011

Van notenkraker naar brackethuis

Afgelopen woensdagmiddag (prachtig weer) zijn Hendrika en ik naar het Hollandse Hout gefietst 8 km van ons huis vandaan om daar walnoten en hazelnoten te verzamelen. Het Hollandse Hout ligt tegenover het bekende natuurgebied de Oostvaardersplassen. Een paar uurtjes rapen en we komen de winter wat noten eten betreft wel weer door.
Heel vaak als ik onze notenkraker pak denk ik aan de zwarte kunststof brackethuizen die wij gebruikten bij de Flevobikes.

In mijn tijd van leraar organiseerde ik vaak excursies bij bedrijven waar ouders van mijn leerlingen werkten. Zo zijn we ook in 1977 bij het kunststof spuitgiet bedrijf Artiplast in Lelystad geweest. Roel Berkenbosch vader van Annelies, één van mijn leerlingen, was daar stempelmaker. Aan het eind van de rondleiding kreeg iedereen een kunststof notenkraker.

Ik heb mij altijd verbaasd dat de holle voorkant van de stempel die naar binnen wordt geschroefd en de noten kraakt, jaar na jaar heel bleef.

De oplossing voor een instelbaar brackethuis voor vierkante buis, dat de coating van de buis niet beschadigd leek gevonden te zijn in de notenkraker. In1988 heeft Roel Berkenbosch voor mij een brackethuis gefreesd uit een volle staaf van hetzelfde materiaal als de notenkraker. Hier heb ik zelf dagelijks mee gefietst van Dronten naar Lelystad zonder enig probleem.

De eerste grote investering van het net opgerichte Flevobike was de spuitgietmatrijs voor het brackethuis. Roel Berkenbosch heeft voor een zeer schappelijke prijs de matrijs gebouwd.
Dat je niet zomaar mag aannemen dat de kwaliteit van een spuitgietproduct gelijk is aan een gefreesd onderdeel van hetzelfde materiaal bleek bij de eerste testen. De gespuitgiete brackethuizen konden heel gemakkelijk kapot getrapt worden. Gelukkig hebben wij veel hulp gehad van Henk Vos van BASF de leverancier van het vezel versterkte nylon.
Uiteindelijk is het goed gekomen met de brackethuizen en BASF was zo trots op het resultaat dat ze het brackethuis op de grootste kunststofbeurs van de wereld de K. Beurs in Duitsland hebben tentoongesteld.
Innovatie op de rand van het mogelijke.

1 comment:

  1. mooite staaltje van nederlandse Innovatie, en inderdaad spuitgietproducten kunnen veel foutjes bevatten, maar door een gedegen design kan dat opgelost worden

    ReplyDelete