Thursday, October 6, 2011

Veilige en comfortabele fiets De Tavara

Het is de moeite waard om het artikel hiernaast te lezen. Ik ben maar twee van de vier pagina's van het artikel in mijn archief tegengekomen, maar voldoende om een indruk te krijgen van de veelzijdigheid van Piet Tauber.
Piet is volgens mijn berekening inmiddels 85 jaar. Twee weken terug hebben Piet en zijn vrouw hun 60 jarige huwelijk gevierd. Dankzij een paar nieuwe kniegewrichten en een nieuw heup gewricht fiets Piet nog altijd op een door hemzelf ontworpen Tavara met elektrische ondersteuning. Wim Hoefman van Rainbow ligfietsen uit Aalten heeft deze Tavara met elektrische ondersteuning voor hem gebouwd.
Ik ken Piet al vanuit de begintijd van de NVHPV. Wij hebben regelmatig met elkaar van gedachten gewisseld over de ontwikkelingen en de mogelijkheden van fietsen. Piet is een doorzetter en spant zich nog steeds in om de fiets veiliger en comfortabeler te maken. Zie zijn verhaal hiernaast! 



Piet is de architect van het Dronter Gemeentehuis. Hij combineerde nog wel eens een bezoek aan het gemeentehuis en aan Flevobike.

Bij de oprichting van de stichting Velo Nova heb ik hulp en advies gevraagd aan Piet Tauber en Rudolf Das, beide heren van bijna dezelfde leeftijd met veel kennis en zeer actief. Rudolf Das de bedenker van de naam Velo Nova heeft een prachtige poster getekend van de terrein inrichting met de gebouwen in het Zuigerplas Park in Lelystad. Voordat de poster gedrukt is zijn daar diverse getekende fietsattracties van Bauke Muntz aan toegevoegd. Een echte praatplaat die nog regelmatig wordt gebruikt bij nieuwe initiatieven om in Nederland een actief doe, onderzoek en ontwikkel park te realiseren rondom fietsen. Of dit ooit zal lukken in Nederland????.... de tijd zal het leren.
Op de stichting Velo Nova kom ik later nog terug. 


Kruisbestuiving

Zoals ik al eerder aangaf, Piet is een doorzetter en blijft actief bezig met het verbeteren van de veilige en comfortabele fiets.
In januari 2007 bracht de postbode een koker met daarin een brief, een foto en een tekening.
De brief is hiernaast afgedrukt. De foto op A3 formaat was van zijn nieuwste model Tavara.
In de professionele en uitgekiende A3 tekening had Piet de hoofdonderdelen van de GreenMachine op een zodanige wijze verwerkt, dat de fiets op de foto en de fiets op de tekening exact op elkaar passen. Zo zou een nieuwe onderhoudsarme Tavara gemaakt kunnen worden met reeds bestaande onderdelen zonder grote voorinvesteringen.



Ik was zo enthousiast dat ik samen met mijn zoon Erwin dezelfde avond nog alle benodigde onderdelen bij elkaar heb gezocht, de benodigde buizen gemaakt en aan het eind van de avond stond het nieuwe model in de assemblageruimte, nog zonder stuur, cranks en enkele andere onderdelen.

Toen Arjan, Erwin en ik bij het begin van de volgende werkdag rond het nieuwe model stonden, kwam Arjan met de opmerking dat je op deze fiets nooit kunt rondtrappen, omdat de hakken tegen het brede onderdeel met de Rohloff naaf komen. Op zo'n moment voel je jezelf behoorlijk dom.

Ik heb Piet op de hoogte gebracht dat het net iets gecompliceerder was dan dat we gedacht hadden.



Het nieuwste model Tavara 2007
Toen ik de eerste foto's van de nieuwe vrachtfiets, de 8 Freight van Mike Burrows, zag met de lange open ketting kwam de tekening van Piet Tauber weer in mijn gedachten. Bij de 8 Freight waar het achterwiel veel verder naar achteren zit dan bij de Tavara kunnen de onderdelen van de GreenMachine wel toegepast worden op de manier zoals Piet Tauber gedacht had. Voor de 8 Freight zie: hier

No comments:

Post a Comment