Wednesday, October 12, 2011

Visserslatijn van Wim Schermer

Overdrijven doet bijna iedereen wel eens, maar wat ik vandaag op het blog van Wim Schermer las gaat mij te ver. Als het aan Wim ligt hoeven we straks helemaal niet meer te trappen om vooruit te komen met een Velomobiel.
Volgens Wim lopen de SKF E2 wiellagers 50% lichter dan normaal gemonteerde lagers.

Volgens SKF is het verschil tussen een standaard lager en het Type E2 50% bij 6000 omwentelingen per minuut en 80 graden Celsius.
En zelfs dat neem ik met een korreltje zout.

Helaas blijft het toerental van de kettingrol in een Velomobiel nog ver onder de 1000 omwentelingen per minuut en bereikt het lager geen 80 graden Celsius. Dure lagers willen verkopen is goed, maar de voorlichting moet een beetje realistisch blijven.

6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Een andere bron maakt duidelijk dat het wel scheelt: http://wimschermer.blogspot.com/2011/12/skf-e2-lopen-echt-lichter.html
    Ik moet wel zeggen dat het een onbelast wiel betreft, d.w.z. het wiel is met de boormachine op ongeveer 60 km/uur gebracht.
    De tijd tot stilstand:
    Standaard lagers en één wieldoekje: 1 min. 40 sec.
    SKF E2 en één wieldoekje: 3 min. 50 sec.

    Maar het scheelt!

    ReplyDelete
  3. Gelukkig heb ik geen percentage van verbetering t.o.v. de standaard erbij gezet.
    Die standaard lagers zou best wel eens een behoorlijk versleten exemplaar kunnen zijn geweest (ik zie dat Wilfred Ketelaar dat daar ook opmerkt).

    ReplyDelete
  4. Crazyly inzichtelijke bericht. Was het maar zo makkelijk om een ​​aantal van de oplossingen te implementeren coals het was ohm tee lessen en mien hoofed kinked op elk van us punted http://goo.gl/S7UrT

    ReplyDelete
  5. Deze site maakt daar goed onderbouwd inderdaad gehakt van : http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=340,0,0,1,0,0 en er is meer interessants te lezen.

    Het is overigens geen visserslatijn van Wim maar van SFK, die die lagers in de markt zet als milieu effiencienter voor alle lichte industriele toepassingen.

    ReplyDelete
  6. Ik heb het boek van Bikeboosting gelezen. Ful Valstar heeft het boek aan mij uitgeleend. Een interessant boek en niet alleen over lagers, maar ook over de wielen in het algemeen zoals de spaken, velgen etc.

    ReplyDelete