Wednesday, November 2, 2011

K-Drive uit 1890 van Wilhelm Wolf

Gisteravond kreeg ik een mail van Andreas Pooch met als bijlage deze tekening uit 1890, uit  "Fahrad und Radfahren"


Ongelooflijk......iets nieuws uitvinden bij fietsen kan dat nog??

Ik ken Andreas en zijn vrouw Gisela Daubitz al vanaf de begintijd van het HPV gebeuren in Duitsland. In hun schaarse vrije tijd zijn ze altijd actief met het promoten van fietsen en alles wat daar omheen gebeurd. Andreas en Gisela zijn een stabiele factor in de HPV wereld zoals maar weinig voorkomt.

Zij beheren een enorm archief op fietsgebied. Hieruit haalt Andreas het materiaal waarmee hij een grote serie boeken heeft samengesteld en uitgegeven (LD-Verlag).Of ik alle boeken van hem heb weet ik niet precies, maar zijn laatste twee boeken staan vooraan in mijn boekenkast en gebruik ik regelmatig als naslagwerk. Zijn boeken zijn altijd ruim voorzien van goede foto's, tekeningen, grafieken, schema's, veel feitenmateriaal en altijd een stuk geschiedenis.

Het boek van hierboven "die Wissenschaft vom schnellen Radfahren" zou eigenlijk nog een keer in het Engels uitgegeven moeten worden. Dit boek verdient een grote oplage.
Misschien in samenwerking Richard Ballantine?

Het laatste boek "25 Jahre HPV Deutschland", brachten mijn zoons mee van 'Eurobike'. Hij heeft het aan hun meegegeven als geschenk voor mij.
Een prachtig kijkboek met foto's van evenementen, fietsontwerpen, de fietsontwerpers zelf en veel andere foto's die een goed tijdsbeeld geven.
Onder in de pagina's een doorlopende tijdsbalk met allerlei kopieën van brieven, tijdschriften, folders en aankondigingen.

No comments:

Post a Comment