Saturday, December 31, 2011

Quarttro deel 3 door Miles Kingsbury

Miles heeft mij gevraagd om deel drie, van de ontwikkeling van zijn Ouarttro, op mijn blog te zetten.

De Quarttro was de enige vierwielige velomobiel tijdens de ROAM.
Miles heeft er absoluut geen spijt van dat hij gekozen heeft voor een vierwieler met voorwiel aandrijving. Ook de keus voor vier gelijke compacte 16 inch ( 349) wielen met twee reserve wielen is hem uitstekend bevallen.

Door tijdgebrek was er nauwelijks getest en moesten tijdens de rit, 3000 mijl dwars door Amerika, enkele kinderziektes bij de Quarttro verholpen worden.

Uitspraak van Miles waar ik veel waarde aan hecht:
"But I am very happy with my decision to go with a quad. After all, how many Reliant Robbins do you see on the roads these days?"  
Wordt een vierwieler de velomobiel van de toekomst?


De ervaringen opgedaan tijdens de ROAM zullen in de eerst volgende Quarttro verwerkt worden. De ideeën zijn er, nu nog de tijd en de spirit om eraan te beginnen.

Hier de.....link ..... naar Quarttro deel 3 door Miles Kingsbury. Het is een pdf document met 21 bladzijden.

Iedereen een actief en gezond 2012 gewenst!

13 comments:

  1. Ik vind deze Quarttro echt een schitterend concept. Misschien ga ik dan toch ooit weer in een VM rijden...;)

    Het uiterlijk is behoorlijk afwijkend van wat we hier gewend zijn. Ik weet nog niet of ik het echt mooi vind, maar het heeft iets grappigs en het heeft zeker een hoge aaibaarheidsfactor.

    @Wim_iRow

    ReplyDelete
  2. Aerodynamische drie en vierwielers zien er meestal saai uit (inherent aan aerodynamica), maar met een spannende mooie striping kun je veel goed maken.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  3. Dit natuurlijk mijn droom!
    M'n grote inspirator, Emmen 1990!
    Toen ben ik begonnen met mijn vierwieler.

    ReplyDelete
  4. Ik bedoelde niet dat ik de vorm saai vind. Eigenlijk vind ik juist deze Quarttro verre van saai. Eerder verfrissend en verrassend.

    Groeten, Wim

    ReplyDelete
  5. Wim helemaal mee eens, ik vind het ook best verfrissend, maar op mijn Quarttro zou ik toch nog wel een uitgekiende striping willen hebben.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  6. Zo 'verfrissend en verrassend' is de Quattro nou ook weer niet want het is letterlijk (2 vliegtuigvleugelprofielen haaks op elkaar) het aero-auto patent van Paul Jaray uit 1922, zie vooral het bovenaanzicht van de patenttekening:
    http://www.bmwism.com/bmws_designers.htm

    Anderen borduurden daar weer op voort:
    http://www.tatraplan.co.uk/

    (Het complete verhaal van Jaray's fiets is overigens ook leuk om eens te lezen:)
    http://www.j-rad.ch/buch.html#oben

    Maar goed, ondanks het zinvolle streven naar goede aero-vormen mag niet vergeten worden dat luchtweerstand in de eerste plaats begint met (zo weinig mogelijk) frontaal oppervlak !

    ReplyDelete
  7. Ful ?????

    Gebruik maken van goede zaken uit het verleden raad ik iedereen aan. Iets nieuws uitvinden op fiets gebied is haast niet meer mogelijk, maar dat hoeft voor mij ook niet direct.

    Ik vind het wel een kunst om met gebruikmaking van bestaande dingen unieke composities (producten) te maken. Dat vond ik van de Alleweder van Bart Verhees en dat vind ik ook van de Quarttro van Miles Kingsbury.

    Het frontaal oppervlak en het totale natte oppervlak van de Quarttro hoeft niet groter te worden dan bij andere velomobielen! Het is wel moeilijk om bij de staart van een vierwieler een goede afstroom van de lucht te krijgen, dat is dan ook het grootste probleem bij een vierwieler.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  8. Voor dat laatste zijn wat zeer effectieve trucjes bedacht om de luchtstroming te foppen:

    (1)Aerostaart recht afhakken (Kamm, maar eigenlijk patent Koenig):
    http://ae-plus.com/milestones/wunibald-kamm-helped-define-modern-day-aerodynamics/page:2

    (2)daarna voorzien van sharp edges:
    http://home.btconnect.com/british_tanker/photo/bhpc/kamma.jpg

    Met het eerste 'iets nieuws uitvinden' heb je gelijk maar dmv nieuwe technieken/ontwikkelingen zoals op electro/sensor gebied kunnen nu opeens dingen die vroeger niet konden zoals de Prius die dmv een simpele versnellingsbak -zonder koppeling!-, gelijk aan een Sturmey Archer fiets 3-bak, plus electromotor opeens in de stad 1 : 25 loopt.

    En wat denk je van jullie/Gazelle versnellingsbak ? Als het goed werkt is, wat mij betreft, de fietsaandrijving opnieuw uitgevonden. Meetligfietsproject heeft ook veel mensen op andere gedachten gebracht.

    Kortom: de ontwikkeling van de ligfiets is nog maar amper opgang gekomen (daarom nog geen groot succes).

    In 1909 (1909 !) schreef 'Scientific American':
    "Dat er het afgelopen jaar geen radicale verbeteringen zijn geintroduceerd, lijkt er op te wijzen dat het automobiel praktisch de grens van zijn ontwikkeling heeft bereikt".

    Met vr. gr.
    Ful

    ReplyDelete
  9. Johan, je schreef "Het frontaal oppervlak en het totale natte oppervlak van de Quarttro hoeft niet groter te worden dan bij andere velomobielen!"

    Voor mensen die sneller willen met een VM (de meeste denk ik) moet het frontaal opp. kleiner en de hele VM zo klein/smal mogelijk plus lager bij de grond, dan tot nu toe gebruikelijk, zie deze:
    https://picasaweb.google.com/106054995268706519577/KsynonicaJ#slideshow/5680056520025133778

    Met vr.gr.
    Ful

    ReplyDelete
  10. Als je nog sneller, lager en smaller wilt, neem dan een gestroomlijnde tweewieler met uitklapwieltjes.
    Of schiet ik dan te ver door?

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  11. Voor de 150 W hobbyfietser kan kennelijk tegenwoordig een dichte openbareweg 3-wieler
    (op race banden!)ongeveer even snel zijn als een dichte (wat oudere) circuit 2-wieler.

    (wat oudere circuit-fietsen:)
    Dichte 2-wieler Crit.Power----->150W: 58km/u
    http://www.adventuresofgreg.com/HPVMain.html
    Dichte 2-wieler White Hawk---->150W: 50 km/u
    Dichte 2-wieler Varna Diablo-->150W: 55km/u
    http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/11-26-04.html

    (nieuwste 3-wieler)
    Dichte 3-wieler Milan SL------>158W: 54,8km/u
    http://www.milan-velomobil.de/sl_schnell.htm
    (bovenstaande getallen zijn natuurlijk slechts indicatief/voor de beeldvorming)

    Milan Sl is voor velen wellicht nog te extreem, te laag,(en te kostbaar) voor de openbare weg maar geeft aan dat de kleine snelheidswinst van de dichte 2-wieler (m.i.) niet opweegt tegen het risico van omblazen door een passerende vrachtauto of bromfiets.

    Daniel Fenn (Go-one) heeft in de diverse snelle VM'n een SRM gestopt en maakt regelmatig melding van de meetresultaten op het Duitse VM-forum en ook in het clubblad Ligfiets& (2011-3) werd e.e.a beschreven.

    'Voortschrijdend inzicht' dat zal het wel zijn net als bij auto's; die blijken nu opeens ook 30% zuiniger te kunnen lopen. Kost wel wat R&D maar dan heb je ook Watt.

    Met vr.gr.
    Ful Valstar

    ReplyDelete
  12. Ful,

    Een mooie samenvatting van de snelheid potentie van goed ontworpen velomobielen. Nu nog wat meer aandacht aan de veiligheid, comfort en aan betere productie methodes om de aanschafprijs van velomobielen omlaag te krijgen.

    Ful, zoals ik gisteren in het lange telefoon gesprek met jou heb aangegeven, nodig ik je hierbij uit om hieraan mee te werken.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  13. Leuk aanbod Johan, hartelijk dank daarvoor.
    Ik las dit bericht recent/pas nadat ik mn 'laatste' VM-opmerkingen geplaatst had op jouw blog 2012, maar maakt verder niet uit.

    Aankomende tijd wordt ik door andere dingen dan de hobby's in beslag genomen maar ondertussen
    ga ik toch eens verder nadenken over jouw VM-verhaal.

    Voor de duidelijkheid nogmaals; als iemand een
    houten VM wil bouwen is dat natuurlijk prima; wie ben ik om daar iets op tegen te hebben.
    Houtliefhebbers kunnen daar veel plezier aan beleven en wat is er mooier en dankbaarder werk dan dat.

    Echter voor de toekomst van de VM zie ik meer in alu/schuim, dat zal ik je tzt sowieso nader uitleggen want ondertussen begint dit idee me meer te boeien dan eigenlijk mn bedoeling was als 2-wielliefhebber.

    In principe kom ik eind februari op deze materie terug.

    Met vr. gr.
    Ful

    ReplyDelete