Wednesday, December 7, 2011

Quattro Part 3 by Miles Kingsbury

Miles had mij al een tijd geleden deel 3 gemaild over de verdere ontwikkelingen van zijn Quattro. Hij heeft mij gevraagd om er nog niet over te schrijven op mijn blog en te wachten tot zijn artikel in het clubblad van de BHPC is geplaatst.
Het artikel, Quattro Part 3, staat inmiddels in het december nummer van de BHPC.
Deel 1 en deel 2 over de ontwikkelingen van de velomobielen van Miles staan al langer op internet. Voor deel 1 "Bubble and Squeak" zie....hier.  Voor deel 2 van de "Quattro" zie......hier.

Ik heb veel respect voor de ontwikkelingen, die Miles naast zijn drukke baan weet uit te voeren. Een van de modellen waar Miles toekomst in ziet is een praktische, compacte vierwielige velomobiel die ook in wedstrijden geen gek figuur slaat.
De ervaring die Miles heeft opgedaan met zijn Quattro tijdens de ROAM worden omgezet in verbeteringen en zullen worden toegepast in zijn volgende model van de Quattro. In zijn laatste tekeningen van zijn volgende model is ook rekening gehouden met elektrische ondersteuning. Om dagelijks met plezier te rijden in het heuvelachtige gebied waar Miles woont, is het kiezen voor elektrische ondersteuning in een velomobiel een realistische keus.

Het artikel in mijn blog van Thibaut, over zijn ervaring met de elektrische ondersteuning en het zoveel mogelijk terug winnen van energie, in zijn Alleweder, sluit aan bij de keus van Miles.

Ik ben ervan overtuigd dat er toekomst is voor een vierwielige velomobiel.
Ingo Kollibay uit Duitsland heeft op het 6e Velomobile Seminar in 2009 een interessante lezing gegeven. De lezing kan gedownload worden, klik....hier.  Het is de moeite waard om dit te bestuderen.

De aandacht voor een vierwielige velomobiel neemt toe. Er wordt op verschillende plaatsen in de wereld gewerkt aan een nieuwe generatie velomobielen.

Vanavond tijdens het tweede Ligfiets Stamtafel Treffen in "De Cantine" naast het Museum Nieuwland in Lelystad zal ongetwijfeld gesproken worden over de voor en nadelen van velomobielen met vier wielen t.o.v velomobielen met drie wielen.
Elke eerste woensdagavond van de maand is er een Ligfiets Stamtafel Treffen (LST). Vanaf 19.00 uur ben je welkom.

2 comments:

  1. Wat me verbaast bij alle bestaande velomobielen, waarom is er zo weinig aandacht voor de transportkant? Dat je iemand mee achterop kunt nemen en of een paar kratjes bier. Wanneer je de functionaliteit van de auto wilt benaderen zul je toch ook aan dat aspect moeten denken. Bij een vierwieler al helemaal.

    ReplyDelete
  2. Hallo Robert.

    Er is al enorm veel mee te nemen in je fiets. een plastic kratje bier valt hier niet onder, maar wel twee kratten aan losse flesjes bijvoorbeeld. Als ik naar de super ga, dan doe ik dat gewoon, en maar zelden dat ik meer mee moet nemen dan in de fiets past. Kleine artikelen kunnen schijnbaar eindeloos de fiets in. Alleen grotere objecten passen minder makkelijk. Hoewel een paneel van 1,70 meter lang en 30 cm. hoog er zo in past.
    Als meer en vooral volumineuzere spullen in de fiets zelf wilt kunnen meenemen, dan moet je aan de buitenkant gaan sleutelen, en wordt die minder aerodynamisch en zwaarder. Er zijn wel experimenten met tandems naast elkaar (DuoQuest bijvoorbeeld) en die rijden zwaarder dan twee losse questen. De oplossing is niet zo ingewikkeld, en wordt ook veel toegepast: een aanhanger zoals kinderkar, hondenkar of vergelijkbaar. Dan kun je zelf kiezen hem aan te koppelen wanneer dat nodig is, en heb je wel de lusten maar niet de lasten wanneer je het niet nodig hebt. Ikzelf heb de ervaring dat het meevoeren van een lichte aanhanger, zoals de Radical Cyclone, al zorgt voor een flinke toename van de weerstand, dus afname van de snelheid. Zelfs als die leeg is, wordt kennelijk de luchtweerstand en rolweerstand enorm verhoogd. Daarom kies je dus ervoor hem alleen mee te nemen als je dat nodig hebt. een leuke serie plaatjes vind je hier: http://basdekker.eu/fietsen/velomobiel-en-transport.htm

    Groet van Quesjer

    ReplyDelete