Wednesday, December 21, 2011

Windtunnel testen bij het NLR.

Gisteravond bij het bezoek aan Kees van de Wetering kwam ik erachter dat Kees bij het http://www.nlr.nl/ (Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) in Marknesse werkt. Deze wetenschap was aanleiding om uitgebreid in gesprek te komen over het  NLR, de werkzaamheden van Kees daar en de wederzijdse kennissen binnen het NLR.

Voordat we bij de wederzijdse kennissen binnen het NLR belanden, eerst een stukje voorgeschiedenis;
Naar aanleiding van de 365 dagen Fietsprijs in 1993 heb ik in 1994 samen met Louis van den Reek (apotheker in Breda) een werkgroep opgericht om het werelduurrecord met een gestroomlijnde ligfiets te verbeteren.
Na een aantal oriënterende gesprekken met diverse mensen zijn we voor de eerste keer met de werkgroep bij elkaar gekomen op vrijdag 24 juni bij Louis thuis in Breda.
De groep bestond toen uit:
Guus van den Beek, Bert Hoge, Bram Moens, Marc Wismans, Louis van den Reek en ikzelf.
In deze vergadering is besloten om als eerste een poging te doen om met een open ligfiets met staartpunt het toenmalige wereld record van Tony Rominger, van ruim 55,3 km/u, te verbeteren.
In het najaar van 1994 zijn we met een flink team, naar de prachtige houten baan in Bordeaux afgereisd. Het resultaat was een nieuw wereldrecord APV (Arm Powered Verhicle) van Derk Thijs met zijn arm aangedreven ligfiets.

Om serieus het werelduurrecord fietsen aan te vallen heb je een atleet nodig van het kaliber Tony Rominger of een Chris Boardman (56,375 km/u huidige record).

In het blad "Fiets" is een oproep gedaan naar toppers uit de Nederlandse wielersport. Op 14, 20 en 21 januari in 1995 zijn de fietsprestaties van een achttal kandidaten gemeten op de Haagse academie voor lichamelijke opvoeding (Halo). Adrie van Diemen heeft de testen afgenomen.
Van de acht kandidaten had Jaap ten Kortenaar (3e bij het NK tijdrijden in 1994) het hoogste specifieke vermogen, zowel gerekend naar lichaamsgewicht, als naar lichaamsoppervlakte (bepalende factor wat betreft luchtweerstand). Ten Kortenaar scoorde 5% beter dan Jos Wolfkamp (2e bij het NK in 1994) en 10% beter dan Mario Gutte (1e bij het NK in 1994).


Op verzoek van Bram had Leo Veldhuis van de TU Delft zich inmiddels aangesloten bij de "Werelduurrecord Werkgroep". Leo heeft  Bram en Derk Thijs geadviseerd bij de bouw van de nieuwe gestroomlijnde ligfiets.
Om achter de aerodynamische eigenschappen van deze nieuwe stroomlijn te komen zou deze vergeleken moeten worden met het vorige model.

In Nederland is maar één mogelijkheid om dit te doen en dat is in de windtunnel van het NLR in Marknesse.

Ik wist dat Joop Gooden, in die tijd Flevobike rijder, bij het NLR werkte. Joop heeft mij in contact gebracht met diverse van zijn collega's bij het windtunnelteam DNW (Duits-Nederlandse Windtunnel). Na veel lobbyen en overleg is het uiteindelijk gelukt om twee dagen gebruik te mogen maken van de windtunnel onder leiding van Leo Veldhuis. Of het zo moest zijn,.... Leo is afgestudeerd bij DNW onder leiding van Joop Gooden.

Wat de reden is weet ik nog steeds niet, maar Bram Moens wilde na de twee dagen testen de uitkomsten niet delen met de werkgroep. Guus van de Beek zou in het blad "Fiets" een uitgebreide reportage maken, maar zonder gegevens heeft dat geen enkele zin.
Jammer, maar vanaf dat moment zijn de werkzaamheden van de "Werelduurrecord Werkgroep" gestopt en in de WW gegaan.

Hier nog een......video van " Klokhuis" waar ook de recordfiets van Bram in voorkomt.

No comments:

Post a Comment