Friday, October 12, 2012

Nederland Fietsland?

Neemt België het stokje van Nederland over als het gaat om het predicaat Fietsland van Europa?

Bike Valley ontwikkelt windtunnel voor fietsers. (artikel uit ‘Tweewieler’ magazine okt 2012)
De Limburgse bedrijven Ridley, Bio-Racer, Energy Lab en Golazo bundelen hun krachten in ‘Bike Valley’ dat moet uitgroeien tot het innovatieknooppunt van de wieler sport in Vlaanderen. De bedrijven krijgen steun van de provincie Limburg, het innovatiecentrum Limburg, Flanders Drive ( de Vlaamse competentiepool van de voertuigenindustrie) en Voka - Kamer van Koophandel Limburg.
Bike Valley wil wielrenners sneller doen fietsen door hun aerodynamica te verbeteren. Om die doelstelling te behalen investeert het collectief met overheidssteun in de ontwikkeling en de bouw van een fietsspecifieke windtunnel. Wielerteams en fietsfabrikanten die nu aerodynamicatests doen gebruiken daarvoor windtunnels die ontworpen zijn om auto’s aerodynamisch te optimaliseren.


Nog een artikel uit Tweewieler van deze maand;

Bosch-werknemers laten auto staan.
Uit een enquete die Bosch begin 2012 liet uitvoeren bij duizend Belgen blijkt dat 53% van de Belgen de elektrische fiets beschouwt als een goed alternatief voor woon-werkverkeer.

Als dit werkelijk waar is, zijn de Belgen blijkbaar veel meer bereid om de fiets te pakken, voor woon-werkverkeer, dan de gemiddelde Nederlander. Als 53% van de Belgen het woon-werkverkeer op de elektrisch ondersteunde fiets gaan doen, dan is België van het file probleem in de spitsuren af, tenminste wat betreft de auto files. Er ontstaat dan veel ruimte op de parkeerplaatsen bij bedrijven en instellingen.

Een fantastische kans voor de elektrisch ondersteunde velomobiel.

Wat ze in België nog niet weten is dat we in de 'Velomobiel Valley Dronten' werken aan het,
Pilot project “Velocar”.
Dit is een samenwerking tussen Fablab Flevoland, Velo Nova, onderwijs, bedrijven en overheid.
De Velocar is een 1 persoons auto met een menselijke motor en eventueel elektrische ondersteuning.

5 comments:

  1. Wat een mooi initiatief; 'Velocar'

    Kan ik daar iets meer over te weten komen?

    ReplyDelete
  2. Jan,

    De onderstaande Engelse tekst is het uitgangspunt van het pilot project in Dronten.

    To build, to make, to create is something that’s in all of us, but especially in every child. However, like creativity itself, children need the opportunity to explore making and develop their capabilities through practice. Young makers need access to tools, mentors and other people who enjoy making things. That’s how children grow as makers and become lifelong learners.
    When children and teens make things, they are having fun but they are also engaged in learning. They are learning to realize their own creative ideas, to solve real problems and to overcome failure and frustration in the process. When they say proudly to others: “Look what I made!”, they’ve become a maker. There is growing recognition that hands-on learning experiences are critical to the development of young minds.
    The Maker Education Initiative is dedicated to the noble idea that every child is a maker and that making and education belong together. This new non-profit organization seeks to promote more opportunities for children and teens to grow as makers in their own community — and to be connected to a worldwide community of makers who share their projects. Backed by Cognizant, Intel and O’Reilly, the Maker Education Initiative builds on the growing maker movement, led by Make Magazine and Maker Faire.
    At each Maker Faire, we see so many children and teens inspired by what they see and experience — the amazing creativity and technical wizardry evident in all the projects at Maker Faire. They see how science and technology can be fun, fascinating and relevant to their own lives.

    Digitaal-Teaching.....D-Drawing.......D-Making

    Alle denkbare disciplines zijn te koppelen aan de Velocar.
    Ontwerpen, vormgeving, materialen, productie, veiligheid, promotie, aerodynamica, gezondheid, beweging, berekenen, testen, sociale aspecten, infra structuur, grafiek, reclame, samenwerking, uitwisseling van kennis, etc.etc.
    De Velocar is een bouwpakket, heeft een zelfdragend chassis, vier wielen en een aerodynamische carrosserie voor weersbescherming. De materiaal keuze van de carrosserie kan divers zijn. Elektrische ondersteuning behoort tot de mogelijkheid.

    Het Fablab Flevoland start met het geven van 3D teken cursussen en cursussen om te leren omgaan met eenvoudige digitale machines, zoals 3D printers en lasersnijders.

    Tot zover, als er verdere vragen zijn hoor ik dat wel.

    ReplyDelete
  3. Is dit hetzelfde project waar jullie al en tijdje mee bezig zijn?
    Een zelfbouw velomobiel voor hobbyisten zonder dat daar speciaal gereedschap voor nodig is?
    Dit lijkt me vooral een zeer kansrijk project,omdat velen met mij het van de zotte vinden dat je meer dan 1000 kilo metaal en plastic nodig hebt om vaak maar 1 persoon te vervoeren.
    Wil je hiermee een grotere groep mensen bereiken dan is het absolute noodzaak om comfort en veiligheid te bieden.
    De huidige velomobielen zijn eigenlijk geschikt voor de echte liefhebbers die het niet erg vinden om in fietskleding bezweet aan te komen.
    Maar met een lichtgewicht vervoermiddel voor 1 persoon met voldoende elektrische ondersteuning boor je hiermee een veel grotere markt aan.
    Ik hoop hierover meer te mogen horen.

    Greenmachinist

    ReplyDelete
  4. Ja, het is hetzelfde project, alleen het heeft meer bodem gekregen door de betrokkenheid van het onderwijs uit Dronten en Lelystad. Het bedrijfsleven en de overheid uit Dronten. Het meedenken van de leden van..... http://www.velonova.nl/ is van hele grote waarde.
    Rudolf Das de bekende futuroloog gaat helpen bij het visualiseren van ideeën.

    Het FabLab Flevoland heeft inmiddels kontakten met een groeiend aantal mensen met specifieke kennis die gaan helpen bij het uitwerken van opdrachten/onderzoeken voor het onderwijs.
    Het Fablab Flevoland beschikt over de juiste digitale machines om schaal modellen tot 1:3 te kunnen maken.

    Als er meer vragen, voorstellen of interesse is om mee te doen hoor ik dat graag.


    ReplyDelete
  5. Neemt BELGIë het stokje van Nederland over als het gaat om het predicaat Fietsland van Europa?

    Vwb het hier aan de orde zijnde fenomeen 'sportfietsen' gebeurde dat reeds in 1905:

    "Since 1905, all bike races on public road were prohibited by the Dutch "Motor- en Rijwielwet” (= Motercycle and Bycicling Law).
    Purpose of this law was to control the growing, faster and faster driving traffic.
    Only the Minister of Public Works in The Hague could give a special permission ('verlof'). Something the Minister rarely did.

    An other huge problem were the local administrators which - inspired by their 'heavy' faith - feared "immoral conduct". Already the thought that cyclists with bare legs would driving through their territory, was enough for a ban.

    A result was that the Dutch Road Cycling Sport lost contact totally with the rest of Europe. In the surrounding countries road racing was very popular and massively practiced. In The Netherlands, almost nobody had the courage to keep on racing on public roads.

    See also: 1913: Frits Wiersma becomes Dutch champion on the road in ... BELGIUM !. "

    http://www.flickr.com/photos/letterlust/5396651372/in/photostream/

    Voeg daaraan toe dat ook de toen net opgerichte elitair-burgelijke ANWB niets op had, in tegendeel zelfs, met het sportfietsen en je hebt een compleet tijdsbeeld.

    'Fietsland van Europa' is Nederland slechts in die zin dat NL plat en dichtbevolkt is en dan is een fiets, de stadsfiets (Das Hollandrad) zeer bruikbaar:

    "Am Anfang der Geschichte des Fahrrads in den Niederlanden stand der Import von Rädern aus den großen europäischen Ländern wie Frankreich, England und Deutschland, die mit ihren Entwicklungen den Weg des Fahrrades vorgaben.

    Das Prädikat Nederlandsch Fabrikaat kam erst in den 20er Jahren auf, (..) Kennzeichnend war dabei eine eher konservative Einstellung der niederländischen Hersteller, die weniger auf Innovationen, als auf Qualität und Langlebigkeit setzten".

    http://de.wikipedia.org/wiki/Hollandrad

    Ondertussen is niet Belgie, of Frankrijk, maar Duitsland 'Fietsland van europa' geworden. Kijk om je heen en je ziet steeds meer Duitse namen op de framebuizen (Canyon, Cube, etc) want we houden nog steeds van 'Qualität und Langlebigkeit', zeker in combinatie met een scherpe prijs.

    Op het parkeerterrein van Rose in Bocholt (grootste fiets verzender/-warenhuis van Europa) zijn, zeker tijdens hun uitverkoop, de meeste kentekenplaten geel. Dat laatste is, naast E-bike en NL-fietskartel, eigenlijk de grootste innovatie van 'Nederland fietsland' over de afgelopen 100 jaar.

    Groeten,
    Ful

    ReplyDelete